Alla inlägg den 20 oktober 2009

Av céline van Baalen - 20 oktober 2009 18:19

Och varför slutar det sedan att banka? Livet har sin stilla gång och medför sig smärta och lycka av alla de slag. Människor kommer och människor går men stannar för alltid i hjärtat, i minnena, alla de vackra stunder som man är så tacksam för att man fick uppleva tillsammans. Att förlora någon nära är aldrig lätt, hur medveten och beredd man än är. Döden är så oviss och overklig för oss människor så det hjälper inte hur många gånger den susar förbi, hur dramatiskt eller hur stillsamt det än är, det är alltid en chock. Döden är kanske inte vacker men den är stilla och fridfull. Den för med sig kärlek kärlek till den själ som flugit sin kos, och påminner oss om att leva, fullt ut. Den säger att vi ska ta hand om de som vi håller nära, ångra inget, men gör heller inget du senare kommer att ångra för det är livet för kort för. 





Av céline van Baalen - 20 oktober 2009 15:20

Jag har glömt att berätta om min mysiga kväll igår. Det började med att jag lagade mig godaste maten på länge. Det blev älgbiffar i grädd och löksås med potatis, kokta morötter och hemmagjord lingonsylt, riktig mormorsmat! Jag och Linn avnjöt den innan det var dags att dra iväg. Linn har nämligen  fått massa biobiljetter som går ut i morgon så vi är "tvungna" att utnyttja dom nu de sista dagarna. I går gick vi därför på Inglorius basterds på Colosseum (som förövrigt är världens största THX-bio, vad det nu är). En riktigt bra film och rekommenderas varmt! Jag och Linn gick leende hem från bion.

I kväll kanske det också blir Kino (bio på norska) och då ska vi se Flickan som lekte med elden. Jag gillade Män som hatar kvinnor väldigt mycket och hoppas att denna håller samma nivå. 

I dag är jag trött, det blev sent i säng i går och jag känner av direkt när jag sovit någon timme för lite. Om jag vaknar till liv blir det snart träning annars ska jag bara slappa.


Recept på Célines älgbiffar, lätt som en plätt!


Till ca 2-3 personer:

200 g älgfärs (går även bra med annan färs) 

2-3 tsk salt

ca 1 tsk svartpeppar

timjan efter önskad smak

en skvätt grädde


Till såsen:

 1,5- 2 dl matlagningsgrädde

1 gullök


Kötta ihop alla ingredienserna och börja sedan rulla bollar som du sedan plattar ut med händerna. Tips! Om man blöter handflatorna innan man rullar så blir det inte lika kletigt. Stek pannbiffarna i stekpannan på ganska hög värme, tillsätt löken som blivit skuren i klyftor. Låt pannbiffarna få en gyllenbrun färg och tillsätt sedan grädden. Om man, som jag, har kryddat köttfärsen ordentligt så behöver man faktiskt inte krydda såsen, den tar smak av det som redan är i pannan. Det enda jag gjorde var att strö över lite mer timjan. Servera med potatis, någon god grönsak och lingonsylt. Lätt, snabbt och otroligt gott! 

Av céline van Baalen - 20 oktober 2009 05:46

Det här kan inte vara nyttigt. Att vara uppe så här tidigt på morgonen måste ju vara ohälsosamt. Jag har inte så svårt för att komma upp på morgonen men det är inte kul att gå upp när det är becksvart ute, staden sover och resten av mina sambos snarkar gott. Jag skulle göra ganska mycket för att få krypa tillbaka under täcket men icke. Nu blir det promenad till jobbet och ännu en dag på ICA när pilestredet park. This sucks a little bit. 

Ovido - Quiz & Flashcards